czwartek, 9 czerwca 2011

~~~~ Latarnie Morskie ~~~~

Polski pas wybrzeża jest dłuuuuugi.
Granica morska wynosi 440 km, a długość wybrzeża morskiego Bałtyku to już 770 km.
Na każdym kilometrze znajdziecie coś ciekawego, i każdy znajdzie coś dla siebie.



źródło


źródło



W tym poście chciałabym przedstawić Wam walor antropogeniczny, jakim są latarnie. Gdyby nie przyroda i jej siła, człowiek nie musiałby próbować jej okiełznać. A właśnie budowa Latarni Morskich jest próbą współpracy z otaczającą nas naturą.

Na stronie www.WYBRZEZE.pl znajdziecie mnóstwo informacji na temat atrakcji turystycznych i różnych możliwościach wypoczynku nad polską częścią Morza Bałtyckiego.
W zakładce latarnie morskie są informacje jakie są latarnie, gdzie się znajdują, ich krótka historia.
Celem autorów strony jest zachęcenie, aby odwiedzać te latarnie, gdyż fundusze z biletów pozwalają na remonty i utrzymanie tych budowli, które będąc zabytkami cały czas służą ludziom morza na bezpieczny powrót do domu.


Jak pisze autor WYBRZEŻA.pl
„Latarnie morskie przez wiele wieków służyły statkom jako punkty nawigacyjne. Za pierwszą latarnię uważa się jeden z 7 cudów starożytnego świata - latarnie morską na wyspie Faros.
Powstała w 279 p.n.e. na zlecenie Ptolemeusza II według projektu Sostratos z Knidos. Latarnia miała kształt graniastosłupa o 120-135 m wysokości. Światło zapalone na szczycie, było wzmacniane lustrami a było je widać na odległości aż 30 km. Dziś na fundamentach latarni stoi wybudowany w XV wieku fort sułtana Qaitbajaw w którym umieszczono Muzeum Morskie.”
źródło


LATARNIE MORSKIE w POLSCE:

* Świnoujście
* Kikut
* Niechorze
* Kołobrzeg
* Gąski
* Darłowo
* Jarosławiec
* Ustka
* Czołpino
* Stilo
* Rozewie
* Jastarnia
* Jastarnia Bór
* Góra Szwedów
* Hel
* Gdańsk Nowy Port
* Wisłoujście
* Gdańsk Port Północny
* Westerplatte
* Krynica Morska



BĘDĄC W ŁAZACH KONIECZNIE ZOBACZ LATARNIE W:

* GĄSKACH

Wysokość wieży: 49.8 m
Wysokość światła: 50.1 m n.p.m
Zasięg światła: 23.5 Mm (43.5 km)
Położenie geograficzne: 54o 14' 42'' N, 15o 52' 30'' E
HISTORIA
- 1876 r. rozpoczęto budowę latarni. Materiały do budowy transpotowano morzem i wyładowywano na wychodzącym prostopadle w morze specjalnie do tego wybudowanym pomoście. Budowę ukończono w 1877 r.
- 1878 r. 1 stycznia uruchomiono Latarni. W laternie, umieszczonej na szczycie wieży, zamontowano pierwotnie aparat Fresnela, w którym paliło się białe, stałe światło naftowe o zasięgu 18 Mm.
- 1927 r. zmieniona charakterystykę światła na przerywaną sygnał jaki wysyłała latarnia to litera U w alfabecie Morse'a w odstępach 12 sekundowych.
- 1948 r. po okresie wojny uruchomiono latarnie. Początkowo obsługiwali ją Rosjanie.
1951 r. przekazano ją Polakom.
Zmieniono też charakterystykę światła, nadal była to litera "U" jednak czas błysów jest inny a cykl powtarza się co 15 sekund.
- w latach 50 naszego stulecia Latarni zaczęła zagrażać otaczająca z zewnątrz wilgoć i sól. Dlatego prowadzono konserwację obiektu stosując różnego rodzaju środki Hydrofobowe i z różnym skutkiem.
DOJAZD
Latarnia morska, oddalona od brzegu morskiego o około 112 m, położona jest niedaleko niewielkiej miejscowości Gąski, leżącej na Wybrzeżu Środkowym, przy drodze prowadzącej do szosy Ustronie Morskie - Mielno. Brzeg morski jest tutaj płaski, a pobliska plaża piaszczysta.


* DARŁOWO

Wysokość wieży: 22 m
Wysokość światła: 19.7 m n.p.m
Zasięg światła: 15 Mm (27.8 km)
Położenie geograficzne: 54o 26' 30'' N, 16o 22' 54'' E
HISTORIA
- 1715 r. pierwsza wzmianka o latarni kiedy to zarządzono ustawienie świateł po obu stronach ujścia Wieprzy.
- 1885 r. wzniesiona została u nasady falochronu wschodniego nieduża stacja pilotów. Do budynku od strony południowej przylegała kwadratowa wieża na drugim piętrze znajdował się pokój dyżurnego pilota. Pilot miał za zadanie obserwować redę i obsługiwać latarnię wskazującą swoim światłem drogę do portu. Lampa wraz z soczewką IV klasy umieszczona była w oknie na wysokości 12,2 m. Świeciła ona światłem stałym, czerwonym, o zasięgu 6 Mm.
- 1899 r. wymieniono soczewkę w urządzeniu świetlnym,
- 1904 r. zmieniono charakterystykę świateł na białe i przerywane.
- 1927 r. podwyższono wieżę o jeszcze jedną kondygnację nad którą zbudowano laternę ze stalową kopułą i otoczoną galeryjką. Wysokość latarni wynosiła teraz 22 m. W laternie umieszczono optykę pryzmatyczną, tarczową, złożoną z trzynastu segmentów. W optyce zamontowany został zmieniacz na dwie żarówki, każda po 1000 W. Budynek latarni dotrwał w takim stanie do czasów dzisiejszych.
- 1996 r. przeprowadzono modernizację sposobu zasilania źródła światła, zapewniając nieprzerwane świecenie latarni, nawet przy braku zasilania elektrycznego, na okres jednego tygodnia. Obecnie źródłem światła jest żarówka halogenowa o mocy 100 W umieszczona w automatycznym, sześcio-żarówkowym zmieniaczu. Nieprzerwane świecenie latarni zapewnione jest dzięki rezerwowemu, tzw. buforowemu, zasilaniu z baterii akumulatorów, które, w razie zaniku napięcia w sieci, automatycznie się włącza.
ARCHITEKTURA
Latarnia morska w Darłowie, dzięki swojemu usytuowaniu, narażona jest na wyjątkowo niesprzyjające warunki atmosferyczne. W czasie sztormów, pomimo silnych umocnień falochronu, woda zalewa nieraz cały budynek, a zimą skute lodem są całe ściany północne. Dlatego też ścianę od strony morza, wykonaną, tak jak inne ściany, z cegły ceramicznej, w okresie późniejszym obmurowano dodatkową warstwą cegły i otynkowano dodatkowym tynkiem cementowo - wapiennym. Po tym wzmocnieniu łączna grubość ściany północnej wynosi 54 cm. Jednak działanie wody morskiej jest bardzo szkodliwe i mury uległy takiemu zawilgoceniu i zasoleniu, że konieczne było przeprowadzenie remontu kapitalnego. Obecnie latarnia jest udostępniona do zwiedzania. Na parterze można nabyć kartki pocztowe, literaturę i mapy u Latarnika.
DOJAZD
Chcąc dojechać do latarni morskiej, będąc już w Darłowie, należy kierować się w stronę Darłówka Wschodniego. Gdy już tam będziemy, musimy dotrzeć do mostu zwodzonego, a stamtąd iść wschodnim brzegiem Wieprzy w kierunku morza. U nasady falochronu zobaczymy przycupnięty czerwony budynek z białą wieżą i to właśnie będzie nasza latarnia morska. Można też dojść do niej z Darłówka Zachodniego, przechodząc przez most zwodzony, jeżeli akurat nie zostanie on rozsunięty, by przepuścić wpływające lub wypływające z portu łodzie.





href="
Wyświetl większą mapę">MAPA (Położenie prawie wszystkich latarni w Polsce)
źródło


Latarniana LISTA PRZEBOJÓW:

NAJWYŻSZA – Latarnia w ŚWINOUJŚCIU (68 m n.p.m. aż 300 stopni do pokonania)
NAJWIĘKSZY ZASIĘG ŚWIATŁA – Latarnia na ROZEWIU (26 Mm, ok.48,1 km)
WYSOKOŚĆ ŚWIATŁA – Latarnia w KIKUT (91,5 m n.p.m.)
NAJBARDZIEJ WYSUNIĘTA NA PÓŁNOC – Latarnia na ROZEWIU (54o49’54” szer.N 18o20’20” dług.E)
NAJSTARSZA W POLSCE – Latarnia na ROZEWIU (1882 r.) źródło


PRZYDATNE STRONY DLA ZAINTERESOWANYCH TEMATEM:


>>> Ciekawą stroną będzie wizyta na portalu Stowarzyszenia Miłośników Latarni Morskich
Stąd znajdziecie drogę elektroniczną WWW do Urzędów Morskich, Ośrodków Żeglarskich, Stron miłośników Latarń w innych krajach itd. W zakładce Wspomnienia, dla miłośników słowa pisanego nie lada gratką będą wspomnienia ludzi morza I nie tylko, a wszystkie związane z tematyką morską.

>>> LATARNIE MORSKIE POLSKI

>>> www.MOJE-MORZE.pl
Poza informacjami o latarniach,można tu zaleźć Herby miast nadmorskich dla zainteresowanych, Legeny słowińskie i rozewskie. Nie bez znaczenia będzie link do portali pogodowych oraz informacje o Polskich Żaglowcach .

>>> TURYSTYCZNA POLSKA.pl
Wykaz latarni dostępnych do zwiedzania oraz pokazy slajdów ze zdjęciami z poszczególnych budowli.

>>> MUSEO.PL
Ta strona zawiera opisy I linki do cenników, a także OCENY wrażeń ze zwiedzania latarń ;D

1 komentarz: